Pages

Tuesday, July 9, 2013

AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN

Assalamualaikum (assalam qoblal kalam). Bismillahirrahmanirrahim. Pejam celik, esok Ramadhan sudah kembali. Rindu bukan?


Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan :-

"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);

* Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri;

* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, berdoa adalah Malaikat dan yang mengaminkan adalah Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.

Jadi, sama-samalah kita melakukan persediaan untuk menghadapi ramadhan kali ini. Moga ramadhan kali ini membawa makna, dan lebih baik dari tahun sebelumnya. Amin. Jom, sama-sama tambahkan amal ibadat. Lawan nafsu dengan tarawih, tadarus dan amalan sunat yang lain.

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu ? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. (Q.S. Al Qadr, 97:1-5)


Salam kemaafan dari saya & keluarga kepada semua
selamat beramal..!!
ilalliqa'..

No comments:

Post a Comment